5 spilleregler til dit løb

I dag vil jeg komme med 5 spilleregler for, hvad du selv kan gøre for at blive en bedre løber. Spillereglerne er udelukkende baseret på min egen viden om erfaring om løb og ja hvad der har virket på min egen krop. Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at det passer 100 % på dig, men tag det til dig, som du kan bruge og smid resten ud igen 🙂

De 5 spilleregler

Løb er faktisk ret simpelt – når man altså lige kender spillereglerne. De spilleregler jeg selv har lært indenfor løb er følgende;

1️⃣ At du skal huske at spise nok mad (herunder nok kulhydrat). Det er på ingen måde præstationsfremmende at spise for lidt og man skal ikke ramme en bestemt vægt for at løber. En lille spinkel løber er ikke nødvendigvis = mere fart. Kroppen skal have nok ernæring til at kunne performere. For lidt mad er som at køre på dampene af en tom benzintank. Fyld tanken op og så kører motoren langt bedre 🙂

2️⃣ At acceptere at løb tager tid. En god grundform skal opbygges med små skridt. At “pushe” sin krop for meget indenfor løb og gå for hurtigt frem hjælper ikke i den sidste ende – tværtimod. Du risikerer i langt højere grad at få skader.

3️⃣ One size does not fit all – dermed sagt at ét løbeprogram kan være godt til én, men ikke givet vis for dig. Vores kroppe reagerer ikke ens på aktivitet og belastning. Tag udgangspunkt i dig selv og din krop.

4️⃣ At bygge en god aerob base før du begiver dig ud i alt for megen intensitet. Det kan fx. i starten bare bestå i gang/løb afveksling, som du stille og roligt fører mere og mere over til løb. Den aerobe base er også særlig vigtig i forhold til langdistanceløb og ja marathon distancen.

5️⃣ At finde dit eget udgangspunkt og så bygge på derfra. Kontinuerligt og progressivt. Du kan fx. gøre brug af 10 % reglen, som fortæller noget om at du ikke skal øge din distance eller intensitet med mere end 10% hver uge. Personligt plejer jeg, at øge i 3 uger og så har jeg en uge, hvor der trappes en anelse ned, for så at bygge på igen. Og for at finde dit udgangspunkt er det godt at tage en cooper test eller anden form for test, så du også har et tempo at arbejde videre med derfra 🙂

Jeg har skrevet lidt mere omkring, hvordan du starter op løb og diverse tommefingerregler i det her indlæg, hvis du gerne vil nørde det lidt mere.

Adios for nu og tak fordi du læste med 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...