3 afgørende elementer for din løbepræstation

Når vi taler om løb er der 3 afgørende elementer, som helt overordnet set er med til at bestemme din præstation indenfor løb. Det skal selvfølgelig tages med et gram salt, da kontinuerlighed og en varierende træning med forskellige tempis/intensitet og distancer er en af de aller vigtigste faktorer 🙂 Hvis du kobler alle fire faktorer vil jeg dog sige, at du er yderst godt løbende.

Ironman 2022

De tre afgørende elementer

De 3 afgørende elementer er som følgende; løbeøkonomi, VO2max og udnyttelsesgraden af VO2max.

  • Løbeøkonomi angiver hvor effektivt du løber og hvor lidt ilt du bruger på en given distance og med en given intensitet. Din løbeøkonomi er baseret på flere faktorer så som din løbeteknik, styrke og den fiberfordeling du har i dit muskulatur. Du kan læse mere omkring styrke og løb lige her, hvis du er nysgerrig på det. Din løbeteknik eller også kaldet løbestil kan du faktisk relativt let justere på med nogle løbetekniske øvelser. Du kan fx have fokus på din kadence og din kropsholdning. Jeg har lavet nogle videoer på instagram netop med løbetekniske øvelser, men jeg har endnu ikke lært at uploade videoer herinde på bloggen endnu. SÅ i må nøjes med instagram i den sammenhæng 🙂
  • VO2max angiver din maksimale iltoptagelse. V = volumen, 02 = Oxygen, Max = maksimalt. Det vil altså sige den maksimale volumen oxygen, som du kan optage i dine lunger. Jo højere VO2 max jo længere kan du sandsynligvis også løbe. Jo højere V02 max jo mere ilt kan din krop levere til dine muskler. VO2max bestemmer faktisk 70-80% af din løbspræstation :O Du træner dit VO2max med de helt korte intervaller med høj fart og intensitet, som stimulerer konditallet. Intensiteten SKAL være høj for at træne dit VO2max.. av av højt 😀
  • Udnyttelsen af VO2max angiver hvor mange procent af din VO2max du kan udnytte uden at danne laktat (mælkesyre). Laktat dannes når vi skruer op for intensiteten, da blodet så ikke kan følge med og skille sig af med laktatet. Tænk fx på når du har prøvet at løbe all out og dine muskler syrer til og gør av av.

TAK fordi du læste med og adios for nu 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...