Træning i sommervarmen

Hvis du har været ude og løbe eller cykle for nyligt, har du måske også lagt mærke til, at din træning er blevet hårdere end den plejer at være. Det er nemlig helt naturligt at konditionstræning i sommervarmen er hårdere end hvad den plejer at være 🙂 Nysgerrig på grundene her til? Så hop med videre ned i teksten 🙂

Grundene til hvorfor træning i sommervarmen kan være hård

Der er en række grunde til, at træning i sommervarmen kan føles hårdere og nedenstående liste er ikke udtømmende.

  • Hvis du ikke sørger for at få nok væske undervejs, så kan kombinationen af varme og væsketab gøre at blodets plasmavolume falder. Det betyder at ilt-transporten reduceres i kroppen og at hjertet forsøger at kompensere for dette ved at slå hurtigere. Det vil du opleve ved, at din puls er højere end den plejer at være.
  • Energien der produceres ved iltforbrænding går i højere grad tabt i form af varmen, der er i muskulaturen. Jo højere intensitet, jo mere varme producerer din krop også.
  • Din krop bruger mere energi på at nedkøle sig selv (sved). Og det er vigtigt du ikke tørrer sveden væk undervejs, da kroppen så bare skal bruge ny energi på at producere nyt sved.
  • Udover at du vil opleve mere sved i varmen, så vil der også komme et øget flow af varmt blod fra kroppens kerne til din hud. Det betyder mindre iltet blod til din arbejdende muskulatur.

Huskeliste

  • Husk rigeligt med væske og salt – både før, under og efter træningen. Hydrotabs kan jeg kun anbefale. Du kan finde dem ved purepower her.
  • At kroppen tilvænner sig varmen lige så langsomt. Der kan gå 7- 14 dage 🙂
  • At det er okay at sætte pace eller intensitet ned, hvis du føler dig ramt af varmen
  • Det er også helt okay at løbe indenfor, hvor temperaturen oftest er lavere end ude i den bagende sol

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...