Styrketræning og tunge ben

I dag er fokus på styrketræning og myten (fakta?) om at det skulle give dig tunge løbeben. Måske endda at styrketræning skulle gå udover dit løb og gøre du præstere dårligere på løb 🙂

Myte eller fakta?

Jeg har så mange gange hørt, at løbere afholder sig fra at styrketræne fordi det giver tunge ben og går udover deres løb. Det synes jeg personligt er en skam, da styrketræning faktisk kan have en positiv indvirkning på vores løbeøkonomi – særligt for middel og langdistance løberen 🏃🏻 Derudover har styrketræning en skadesforebyggende effekt, hvis du træner korrekt selvfølgelig. Særligt vores ben som løber er udsatte. Personligt har jeg selv døjet med svage hofter, inaktive baller og svage inderlår. Så for at undgå skader der, så har jeg fokus på at styrketræne det. Jeg har skrevet lige her om, hvordan du kan gribe styrketræningen an og hvilke øvelser du med fordel kan have fokus på.

Så om styrketræning giver dig tunge ben eller gavner din løbeøkonomi? Det vil jeg sige er en fifty/fifty. Fordi i starten ja så vil dine ben uden tvivl blive ømme, men som med alt andet kroppen skal vænne sig til, men på den lange bane vil det uden tvivl have en positiv indvirkning på din løbeøkonomi og samtidig virke skadesforebyggende.

Små forholdsregler, som du med fordel kan gøre brug af.

  1. Hvis du skal styrketræne samme dag som du skal løbe, så vil det være fordel agtigt at du tager konditionsdelen først og gerne venter 8 timer før du styrketræner.
  2. Når du skal ud og løbe til et race, så vil jeg undgå tung styrketræning 3 dage op til. Og hvis det er et af de helt store races, såsom ultra løb eller Ironman, så vil jeg allerede to uger før skære ned på den tunge styrketræning.
  3. Du kan med fordel træne “full body”, så du fordeler belastningen ud, så det ikke kun er dine ben der bliver “ramt”.

OG ja.. dine ben kan godt føles tunge til en start, men det handler lige så meget om at din krop skal adaptere sig til den type for trænings stimuli. Det vil aftage over tid. Tænk på dengang hvor vi startede med at løbe – havde du ikke også ømme ben der? 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...