Sådan bliver du en hurtigere løber

I dag skal det handle om, hvordan du kan blive en hurtigere løber. Der er faktisk nogle helt simple ting, som du sagtens selv kan implementere i din løbetræning. Og vi snakker om små ændringer i dit løb, som kan gøre en stor forskel og faktisk gøre dig til en hurtigere løber.

4 tips til hvordan du kan blive en hurtigere løber

En af de ting som jeg oftest ser er at løbere lander på hælen. Det gør at du som løber får en række uhensigtsmæssige stød op igennem kroppen. Stød som du med lidt justeringer kan minimere. En af måderne, hvor på du kan ændre det er ved at lave nogle løbetekniske øvelser, hvor du har fokus på at lande mere på forfoden. Det kan fx være fodledsjog eller høje knæløft. Jeg har uddybet løbetekniske øvelser lige her, hvis du vil have inspiration til flere øvelser. Jeg anbefaler, at du øver det to gange om ugen og gerne af 10-20 meter af gangen med hver øvelse og gentag det tre gange i løbet af din løbetur.

Anden ting der kan være med til at gøre dig til en hurtigere løber er at implementere intervaltræning i dit løbeprogram. En tommelfingerregel er at cirka 20 % af din træning skal være hurtigt løb. Som med alt andet er det også vigtigt, at du varierer dine intervaller og ikke løber fx 400 meters intervaller hver gang. Det kan være en variation af korte intervaller (200-400 meter) og lange intervaller ( 1200-2000 meter).

Tredje ting er udholdenhedsløb. Dit rolige løb som foregår i de lavere pulszoner. Der hvor du for opbygget en rugbrødsmotor. Her er det vigtigt, at du ikke øger tempoet, selvom du synes der er god overskud. Det rolige løb er en vigtig medspiller. Man siger faktisk at 80% af ens løbetræning skal være roligt. Ved roligt løb er chancen for skader også minimeret en hel del sammenlignet med fx intervaltræning.

Fjerde ting er en løbestilsanalyse. Jeg er personligt glad for løbestilsanalyser og anbefaler de fleste løbere at få lavet sådan en af den simple grund at man virkelig kan nørde ens løbestil; se hvordan man lander, hvordan man bevæger sine arme, hvordan ens kropsholdning er, hvor man kigger hen. Måden du kan gøre det på er at få din veninde, kæreste, løbemakker eller en anden til at filme dig. Film gerne hvor du både løber langsomt, hurtigt og en video fra jorden af. Den sidste så vi virkelig kan se, hvordan du lander og afsætter. Der kan man med fordel gøre det i slowmotion på telefonen, så man kan se hele landingen. Hvis man filmer det bagfra vil du også kunne se om du lander neutralt eller hæler indad.

Af hjertet tak fordi du læste med 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...