4 fordele ved at løbe i byen

I dag skal det handle lidt om, hvilke fordele der er ved løb i byen og selvfølgelig også lidt om ulemperne ved at løbe i byen. I min optik kan man ikke kun se på den ene side, så ulemperne får I altså også med oven i hatten. Se det som en ekstra bonus 🙂

Løb i storbyen København

Hvis du, som jeg, bor midt i en storby og har lidt, før du rammer en skov eller noget natur, så er det selvskrevet at en del af ens løb kommer til at foregå i byen. Det har både sine fordele og ulemper synes jeg. En af de fordele som vi Frederiksberggensere og Københavnere har, er at der er en del parker omkring os og der altså er ret så fladt. Du skal virkelig opsøge nogle stigninger, før du finder nogen. Fx frivilligt opsøge Valby bakke eller en af de få stigninger der er inde i Frederiksberghave. Av de gør ondt siger jeg bare 😉 Derudover er der så mange løbeklubber og andre løbere i nærheden, så hvis man ikke vil løbe alene kan man hurtig få sig en løbeaftale.

4 håndplukkede fordele ved løb i byen

– for ja der er altså en del fordele, hvis du spørger mig. På trods af at jeg elsker naturen 🙂

Første fordel

  • Det bliver aldrig monotont. Du skal hele tiden være opmærksom på andre trafikanter, skilte, lyskryds osv. Tempoet skifter op og ned. Tiden flyver afsted fordi omgivelserne kræver din opmærksomhed.

Anden fordel

  • Du kan ofte ligge dig i læ for vinden. Storby = mange bygninger der kan give dig ly for vinden. Det kan man ikke, hvis man løber ude ved vandet eller på landevejen. Det har så nogle andre fordele, men dem kommer vi ikke ind på i dag.

Tredje fordel

  • Du kan løbe, det der hedder “city strides” og konkurrere med dine løbe buddies om hvem der løber flest gader. Faktisk også en meget god måde at opleve ens område på. Du kan connecte det til Strava og på den måde kan I følge med i hinanden process. Du kan læse mere om City strides her.

Fjerde fordel

  • Du kan bruge lygtepælene til dine intervaller. Og lade dem diktere, hvornår du skal løbe stærkt. På den måde bliver det også lidt fartleg over det i stedet for meget skemalagte intervaller. Jeg tænker, at det er særligt godt for dig, som gerne vil have lidt adspredelse i din træning og skal gerne vil have lidt frihed i træningsplanlægningen.

Ulemper ved løb i byen

Vi kommer ikke udenom det er ulemper ved løb i byen. Så lad os tage fat på, hvilke ulemper det kan være. Den første ulempe er faktisk også en fordel. Nemlig fokusset på omgivelserne.

Første ulempe

  • Du skal hele tiden koncentrere dig om dine omgivelser. Og have dit fokus der. Det gør at det kan være svært at koncentrere sig fuldt ud om ens løb, pace og særligt hvis man har nogle specifikke intervaller der skal løbes.

Anden ulempe

  • Underlaget er oftest det samme. Asfalt eller fortov. Det er godt at veksle mellem underlaget og asfalt og fortov giver sig altså ikke særlig meget. Det mere hårdt for dine sener og led. Du kan læse mere om variation i underlaget her, hvis du er nysgerrig.

Tak fordi du læste med – jeg bliver så glad, når jeg ser I rent faktisk er nogen som læser med ude bag skærmen 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...