Hvordan finder du dit målsætningspace?

Nu har jeg tidligere talt om, at du op imod dit halvmaraton eller maraton med fordel kan indlægge længere løbepas af fx “2x 15 minutter” eller “2 x 20 minutter” i dit målsætningspace. Dette for teste det pace af, som du gerne vil løbe hele dit halvmaraton eller maraton i. Således at du på forhånd har en god feeling omkring, hvad der venter dig. Det er både godt fysisk og mentalt at have afprøvet tempoet forinden. Men hvordan finder man så sit målsætningspace? Læs med videre og bliv klogere på netop dit målsætningspace 🙂

10 kilometers test for at finde dit målsætningspace

En af de metoder du kan bruge til at finde dit målsætningspace er ved at gøre brug af en 10 kilometers test. Du skal altså ud og løbe 10 km. For at beregne din nuværende tid for et helt maraton vil være at gange din tid på 10 kilometer med 4,5. Så hvis du fx løber 10 km på 45minutter, så vil du skulle bruge knap 3,5 time. Det vil blive med et pace på omkring @5:00. Ved denne form for beregning af målsætningspace, så skal du være opmærksom på, at din form forbedres undervejs, så du skal gerne tage en ny 10km hver 4-5 uge.

Ellers er en en lidt løs tommelfingerregel, at du skal gange din halvmaraton tid med 2 + 10 minutter. Således har du din sluttid på maraton distancen.

Målsætningspace ud fra et ønske om en bestemt sluttid

Lad os sige, at du gerne vil løbe dit næste halvmaraton i tiden 1 time og 39 minutter (mit eget mål for mit første halvmaraton 😮 ). Jamen så skal du altså ned/op og ligge på omkring pace @4:45 hele vejen. Selvfølgelig skal du allerhelst tage distancen som et negativt split eller som et progressivt løb, så du slutter stærkere end du startede. Med denne metode skal man selvfølgelig være lidt selvkritisk og realistisk omkring, hvor man er henne rent fysisk.

Beregn hastighed

Hvis du gerne vil vide, hvilket pace du så skal holde øje med på dit ur, for at kunne løbe et maraton på 3,5 time, så kan du med fordel gå ind på “iloebeskos” beregner. Her kan du skrive distance og forventet tid ind og så får du hastighed i km/t og i pace. Du finder beregneren lige her.

God løbetur and ENJOY 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...