Hvad betyder løb i modvind egentlig?

Vind og løb. Et højeste aktuelt emne lige nu med alt den blæst og vind, som vi har haft i Danmark på det seneste. Hvis du er løber og har været udenfor på en løbetur i løbet af ja, lad os bare sige den seneste uge, så har du nok også stået med følelsen af at blæse væk 😮 Måske har du også oplevet at din puls har været højere på trods af, at du har løbet i det tempo, som du plejer på dine rolige turer. Men det er der altså en logisk forklaring på 🙂

Puls, pace og hårdhedsgraden i modvind

Der er ingen tvivl om det er mindre behageligt at løbe i stivkuling eller storm end det er at løbe i en let brise. De fleste af os vil nok foretrække en let brise fremfor storm. Og det forstår jeg egentlig godt. Fordi løb i modvind gør det bare en anelse hårdere. Kraftig modvind gør at du skal arbejde lidt hårdere. Dine muskler, lunger og hjerte kommer på arbejde.

Din puls kan også lettere stikke af, hvis du løber i en kraftig storm og med vinden lige i ansigtet. Det gør i hvert fald ikke dit løb lettere med den modstand, som vinden kan give dig. Derfor vil jeg råde dig til, at lade din puls bestemme farten og ikke dit pace. Her kan et pulsur være en fordel, men hvis du ikke ejer sådan et, så mærk efter hvor på skalaen du ligger hårdhedsmæssigt. Kan du stadig ubesværet snakke fx? Hvis du er nysgerrig på brugen af pulsur, pulsbælte og STRYD, så kan du læse mere om det her. Og hvis du er i tvivl om, hvilket ur du skal vælge kan du læse min guide til valg af pulsur her. Sidespor – undskyld kære læser. Lets get back to buisness.

Tilbage til vinden. Lidt vind har ingen af os taget skade af og undskyldningerne for at løbe langsommere kan hurtigt hobe sig op. Vær realistisk og mærk efter. I øvrigt er sidevind heller ikke lige så slemt, som den direkte modvind i ansigtet 😉 Selvindsigt selvindsigt selvindsigt – jeg siger det bare som en kærlig påmindelse <3

Puls, pace og hårdhedsgraden i medvind

Selvom man skulle tro, at man i medvind indhentede den tabte tid i modvind, så forholder det sig desværre ikke sådan. “Vorespuls” har lavet nogle beregninger på, hvad både modvind og medvind reelt set gør ved vores hastighed. Du kan tjekke artiklen ud lige her. Men der står bl.a. at man kun vinder den halve tabte tid ind i medvind. Hvis du løber i en gruppe eller til et race, så vil jeg altid anbefale dig at løbe i læ lige bag nogle af de andre løbere, fordi de så tager en stor del af vinden for dig.

God løbetur og ENJOY 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...