Hvornår skal du indtage energi ved løb?

I dag skal det handle om, hvornår du skal indtage energi under dit løbepas eller race. Jeg vil komme med mit bud på en guideline til, hvornår du med fordel kan tænke energiprodukter ind i dit løb samt forklare hvorfor.

Hvornår skal du indtage energi under løb?

  • Ved træningspas under 60 min er der sjældent behov for energi undervejs. Selvfølgelig forudsat at du har indtaget tilstrækkeligt med energi forud for din træning. Grunden er egentlig simpel – dine glykogenlagre er stadig fyldte og kan levere den mængde energi, som du behøver 🙂
  • Ved intensiv træning i længere tid end 60 minutter, det kan fx være på dine lange rolige træningsturer frem mod marathon, så bør du indtage energi undervejs for at opretholde din præstationsevne. Her kan du med fordel tage en gel eller chews med på turen. Jeg har linket til mine favoritter og du kan læse mere om selve indtagelsen af produkterne lige her i mit blogindlæg om indtagelse af energiprodukter.
Smart og handy gel i lommen

Hvorfor vil du gerne indtage energi under dit løb?

Grunden til at det er fordelagtig at indtage energi ved løb over 60 minutter, er fordi at dine glykogenlagre kun leverer energi til 60-90 minutters konditionstræning. Det er selvfølgelig afhængig af, om du har indtaget tilstrækkelig energi inden løbet og hvilken intensitet du løber løbet i. Fyldte glykogenlagre giver energi og gør at du kan blive ved med at opretholde din præstationsevne. Såfremt dine glykogenlagre bliver helt tømte, så vil din præstationsevne også falde det tilsvarende 🙂

Hvad leverer energien?

Det korte svar er kulhydrater, da de leverer energi mest effektivt. Under selve løbet kan det være, som før nævnt, gels eller chews. De er lette at have med på farten og gør arbejdet. Det kan også være en lille myslibar eller andet, men rent praktisk så er gels eller chews bare lettere at spise imens, du løber. Det anbefales at du indtager 30-60 gram kulhydrat pr. time ved fx halvmaraton distancen, men hvis du er ude i marathon distancen anbefales der fra 60-90 gram pr. time.

Det var et kort indspark om energi under løb. Jeg håber, at det kunne bruges og god løbetur 🙂

1 Kommentar on “Hvornår skal du indtage energi ved løb?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...