Sådan træner du skiftezoner i triatlon

Dyrker du triatlon og har du måske meldt dig til dit første triatlon stævne her til sommer? Så kan det være en god ide at forbedre sig på skiftezonerne forinden. Hvordan du selv kan træne dem, vil jeg komme ind på i dag og tilmed give nogle gode fifs og råd videre til selve racedagen 😀

Hvorfor skal jeg træne skiftezonerne?

For mit eget vedkommende handlede det sidste år om, at jeg forinden mit første stævne forsøgte at fjerne så mange ukendte faktorer som muligt. At jeg mentalt havde forberedt mig på skiftezonerne forinden og lagt mig en plan over hvornår jeg gjorde hvad. Jeg visualiserede mig på forhånd, hvad der skulle ske. Det gjorde, at jeg følte mig mere tryg ved det.

Derudover kommer der tidsaspektet. Hvis du fumler unødvendigt rundt i skiftezonen som en hovedløs kylling, så mister du også tid. Der kan hurtig gå 2-3 min ekstra (eller mere), hvis man ikke på forhånd har en plan. Hvis tiden er ikke noget du går efter, så kan du måske være tilbøjelig til at sige “pyt – jeg tager det som det kommer”. Men selvom tiden måske ikke er vigtig for dig, så vil jeg stadig anbefale dig at træne skiftezonerne – hovedsageligt for at du kan være mere bekvemt og tryg ved det 🙂

Skiftet fra svømning til cykling

Dine ben har været relativ inaktive under svømmeturen, så inden du skal op er det godt at få lidt gang i dem med nogle benspark. Det kan du øve på forhånd i åbent vand eller i svømmehallen.

Våddragten skal af og cykelskoene, strømper og hjelm skal på. Jeg startede selv med at lige at få en føling af mine ben ved at gå de første 10-15 skridt og tage svømmebriller op på badehætten. For dernæst at løbe mod skiftezonen. Imens jeg løb lynede jeg våddragten ned og smed den da jeg kom til min plads i skiftezonen. Jeg havde sæbevand på under våddragten, så den gled relativ let af. Af med alt det våde og over i IKEA/Netto posen med det. Så tørre fødder, strømper på, sko på, hjelm på og asti asted 😀

Skiftet fra cykling til løb

Et relativt let skifte ren praktisk. Men der ligger noget forberedelse her – inden selve stævnet er det en god ide at have de såkaldte “brick sessions”, hvor du øver overgangen fra cykling til løb. Sidste år kørte jeg selv med lidt lavere intentsitet og høj kadence det sidste af mit cykelpas, så kroppen var klar til at komme ud og løbe. I selve skiftezonen skal du huske, at du først må tage hjelmen af, når du har sat cyklen fra dig. Så er det egentlig bare på med løbeskoene og dit nummerbælte og afsted med dig.

En presset dame i modvind

Det var et ultra kort om skiftezonerne, men hvis du vil læse mere om mine egne race erfaringer og have lidt flere deltaljer så kan du få det lige her 🙂 Og hvis du står og mangler en pakkeliste til raceday så kan du finde den her 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...