Ting du skal vide om løb på løbebånd

I dag skal det handle om at løbe på løbebånd versus at løbe udenfor. Hvilke fordele det kan have at løbe indenfor og hvilke ulemper der er ved et løbebånd kontra det at løbe udenfor.

Vinteren er aktuelt over os og det betyder et ustadigt vejr med mulighed for glatte og våde veje. Et vejr hvor temperaturerne kan veksle fra minus grader til plusgrader og dage, hvor man ufrivilligt leger skøjteprinsesse på sin løbetur. Det gør at mange, inklusiv jeg selv, søger indenfor på løbebåndet. Ind i varmen hvor jeg ikke skal frygte for at falde på numsen.

Fordele og ulemper ved at løbe på løbebånd

En af de fordele der er ved at løbe indenfor, er at du slipper for alt vintertøjet – du skal faktisk slet ikke tage stilling til, hvilket vejr det er. Du ved på forhånd at det hverken vil regne, sne, være glat, være blæsende og du ved hvilken temperatur der er. Faktisk har du heller ingen vindmodstand indenfor. Du slipper helt for det ustadige vintervejr i Danmark. Samtidig kan du let sætte løbebåndet til den nøjagtige hastighed, som du ønsker at løbe dine intervaller i og du har ingen forhindringer eller forstyrrelser i dit løb. Ingen røde lyskryds eller hunde som løber ind foran dig. Du kan både løbe bakkeintervaller, længere intervaller, jog og tempo løb indenfor – du kan praktisk talt løbe alle pas indenfor.

Det lyder ret meget som en ren “win win” situation ikke? Det er det egentlig også på mange punkter.

Løbebånd i Fitness World

Dog er der også nogle ulemper ved løbebåndet, som jeg nu vil komme lidt mere ind på.

En af ulemperne, som også er en af fordelene, er at der ingen vindmodstand er. En vindmodstand som du ellers størstedel af tiden vil møde udenfor i Danmark. Det kan du dog hurtig afhjælpe ved at sætte dit løbebånd på en stigning, gerne med minimum 1%. Så vil du få følelsen af at få samme belastning som udenfor. Derudover er der varmen. Det er selvsagt en del varmere indenfor kontra udenfor på denne tid af året. Det gør også, at det kan opleves som hårdere at løbe indenfor, da kroppen bruger mere energi på at køle sig selv ned. Du sveder mere indenfor end du ville udenfor. Og så er der også det mentale aspekt i at løbe indenfor. Det bliver hurtigt monotont i og med du faktisk ikke kommer nogle steder. Du står nærmest på samme plet hele tiden, på trods af du måske har løbet 10 km. Udenfor går tiden automatisk hurtigere, fordi du hele tiden bevæger dig i nye omgivelser, får indtryk og samtidig får frisk luft.

En af ulemperne ved at løbe på løbebåndet er også at du ikke får samme træning og styrke i dine ankelled, knæ, hofter og ryg. Dette da du løber på samme flade underlag hele tiden. Du skal ikke dreje, du skal ikke op af noget eller undvige noget – du skal blot ligeud. Ved at løbe udenfor med varieret underlag udfordrer du også dine led og muskler på en anden måde end du gør indenfor. Og da races/stævner foregår udenfor vil jeg til hver en tid anbefale dig ikke at skippe din løbetræning udenfor. Variation vil altid være at foretrække, så dit belastningsmønster ikke bliver for monotont.

Det var et kort indspark omkring løbebåndet. Hvis du har spørgsmål, så skriv dem endelig 🙂 God løbetur.

Asics metaracer sko og Asics løbejakke

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...