Myter om løbetræning

I dag skal det handle om nogle af de myter, der er indenfor løbeverdenen. Og der er desværre ikke få af dem og de kan være temmelig vildledende, særligt hvis man er ny indenfor løb. Så i dag skal vi have kastet lys på nogle af dem og forhåbentlig have aflivet nogle af dem.

Gang hører ikke under løbetræning

Gang kan være lige så stor en del af din løbetræning som selve løbet, særligt hvis du er ny indenfor løb. Og hvorfor nu det? Grunden her til er faktisk simpel. Nemlig den at du ikke må gå for hurtigt frem, uanset niveau. Det handler om at træne i de rigtige zoner for at opnå fremskridt. Som nybegynder kan det være en god ide at løbe efter dine pulszoner og så kan det sagtens indebære, at du skal ned i gang 🙂 Ved at holde din puls nede, hvor du stadig kan snakke/zone 2, så øver du også det langsomme løb og forbedrer din udholdenhed. Du opbygger din rugbrødsmotor. Hvor utroligt det end lyder, så skal du være langsom for at kunne blive hurtig.

Personligt sætter jeg også selv “rask gang” på programmet til nybegyndere, for også at træne det med at komme ud og afsted. Simpelthen få det som en vane at komme ud. Og en vane opbygges ikke bare fra den ene dag til den anden. Det tager tid og så kan det være en god ide at starte i det små.

Jaja se lige mine seje strømper fra Pevelo 😉

Kvalitetstræning er lig med hård træning

Har du før hørt ordsproget “no pain, no gain?” Det lægger sig op af denne myte om at kvalitetstræning er lig med hård træning. Hård træning er ikke lig med kvalitetstræning. Der skal være en balance i dit løbeprogram, en struktur. Det betyder helt lavpraktisk at du skal træne de rigtige ting på de rigtige tidspunkter. Ikke bogstavelig talt, men ment som at du fx ikke skal træne de små korte “fuld gas intervaller” i din grundtræningsperiode. Hver ting til sin tid.

Inden for løb skal 80% af dit løb faktisk helst være det langsomme løb, fordi det langsomme løb er med til at gøre dig hurtigere. Det er træning i de lave zoner, som giver udholdenhed og udholdenhed er nødvendig for at blive en hurtigere løber. Hvor underligt det end lyder, så er det altså sådan det fungerer i praksis. De resterende 20% er de hårde, hvor du fx på nuværende tidspunkt løber 5 x 1500meters intervaller i dit halvmaraton tempo. Hvis du vil læse mere om at træne sig op til et halvmaraton så læs lige her.

Lange ben gør at man er en hurtigere og bedre løber

En af de ting jeg har fået af vide så mange gange, nemlig at når jeg har så lange ben, så er det klart at jeg kan løbe hurtigt. Men når man så tænker over det, så er mange af de professionelle løbere faktisk mindre høje og har små ben. Hvordan hænger det så sammen? Det gør det heller ikke. Om du har små ben, lange ben eller mellemlange – det gør ikke nogen forskel på om du kan være en hurtig løber eller ej. Så nej lange ben er ikke en nødvendighed for at kunne løbe hurtigt. Jeg vil på sin vis argumentere for at jo højere du er, jo mere vægt har du også at bære rundt på.

Det var lidt om myter for i dag – god december og løbetur 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...