Variation af løbeunderlag

Husker du at variere dit løbeunderlag? Landeveje og generelt asfalt er hårdt underlag for vores krop under løb 🏃🏻‍♀️ Vores led og sener kommer langt mere på arbejde end hvis du fx løber i skoven eller på grus. Men til gengæld belaster det noget mere ujævne underlag også, men på en anden måde. Vil du vide mere om, hvad der egentlig er det mest optimale løbeunderlag, så læs med i dag 🙂 🏃🏻‍♀️

Der er forskellige slags underlag, som du kan benytte under din løbetræning. Nogle af dem er skoven, skovbund, græs, grus, løbebånd, atletikbane og asfalt. De har hver især deres fordele og ulemper, men hvis du varierer imellem dem kan det have en gavnlig effekt. Det er faktisk det samme, som at du med fordel kan skifte mellem dine løbesko, da belastningen således vil være forskellig. Ved at variere dit valg af løbesko og underlag mindsker du også belastningen og risikoen for skader ved løb. Og skader vil vi for alt i verden gerne undgå. Det handler i langt højere grad om at træne smart.

Lad mig fortælle lidt mere om de forskellige typer af underlag og hvad de hver især er gode for og mindre gode for. Samt hvordan du bedst muligt udnytter det underlag du løber på.

Lad os starte med græs. Løb på græs giver et blødt underlag og dermed også en minimal belastning af led og sener. Græs kan også være et fint sted, at træne ens løbeteknik. Minus er underlaget ofte er ujævnt og du lettere kan vride om 😳 Derudover kan det være svært at finde græsarealer der er lange nok til, at du kan have hele dit løb der.

Asfalt er god hvis du skal ud og trykke den af og have fart under fusserne 🔥 Underlaget er nemlig jævnt og det gør at du kan løbe hurtigt og samtidig have en god kontrol over dit løb. Minus at det er hårdt underlagt, som kræver gode stødabsorberende sko. Samtidig er underlaget hårdt for led og sener.

Gør klar til en hurtig løbetur

Grus som er min foretrukne 😍 Grus er som reel blødere end asfalt, knap så blødt som græs og oftest jævn. Grus finder du oftest i parker, på landet og omkring søer. I København kan du finde grus rundt om Damhusengen, Søndermarken, Utterslevmose og Fælledparken. Det er også populære løbespots, så du kan forvente at møde andre løbeglade mennesker. Minus ved grus er at du ikke kan have et ligeså stærkt afsæt som fx på asfalt, og det kan altså ikke helt undgås at du mister lidt fremdrift. Alt i alt vil grus være fin til længere turer, tempotur eller lignende.

Løbebånd som er mit alternativ, hvis det regner ustyrligt udenfor og blæser en orkan. Fordelene ved et løbebånd er at det ikke blæser eller regner. Derudover kan du løbe uforstyrret på din løbetur og helt skære lyskryds pauser væk. Hvis du skal løbe helt præcise intervaller, kan løbebåndet også være at foretrække. Løbebånd kan trække mange ligheder med asfalten og er hård kost for vores led og sener. Derudover har der været flere debatter oppe omkring at løb på løbebånd forringer vores løbeøkonomi og teknik væsentligt. Om de har noget på sig ved jeg dog ikke nok til. Jeg kan kun sige, at min egen kadence faktisk falder utrolig meget på et løbebånd og at jeg kan løbe hurtigere udenfor. Det kommer farten automatisk og benene bevæger sig i et naturligt tempo. På et løbebånd er det meget mekanisk.

Atletikbane er faktisk et af de steder, hvor jeg har løbet mindst. Dette på trods af, at det faktisk har sine fordele. Nogle af fordelene er at banen er jævn, flad og forholdsvis blød. Det er også et godt sted at øve sin løbeteknik uden forstyrrelser. Det kan dog også være utrolig kedeligt, da du bare løber rundt i cirkler af 400 meter. Det skal i hvert fald noget mentaltræning til, hvis du skal løbe rundt derinde i længere tid.

Skovbunden er fantastisk. Fantastisk fordi du i skoven oftest bliver tvunget til ikke at tænke på dit pace og bare følge kroppen og dens bevægelser i stedet. Signalet er nemlig oftest dårligt i skoven. Underlagsmæssigt så er bunden blød og eftergivende og ujævn. Skovbunden kræver, at du som løber er opmærksom på vejen og eventuelle forhindringer. Minus er at skovbunden ofte også byder på rødder og mudder. Et øjebliks uopmærksomhed kan let føre til at du vrikker rundt på foden.

Som du nok kan fornemme, så har hvert underlag sine plusser og minusser og alt i alt så handler det om, at variere sit underlag. Variation er nøglen frem.

Jeg håber, at du blev lidt klogere på løbeunderlag generelt og måske er blevet inspireret til, at løbe et andet sted end du allerede gør nu. God løbetur 🙂

1 Kommentar on “Variation af løbeunderlag

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...