Sådan træner du tempoløb

Har du allerede prøvet kræfter med tempoløb eller er det helt nyt for dig? Har du lyst til at høre mere om, hvad tempoløb er og se nogle helt konkrete eksempler på, hvad tempoløb er så læs med i dag.

Hvad er tempoløb?

Tempoløb er hvor du løber i et tempo, som er højere end dit jog tempo. Typisk er det i en tempo, som er med højintensitet og i et halvmaraton tempo. Et tempo som du gerne vil kunne løbe dit halvmaraton i fx. Tempoløb skal ikke løbes for hurtigt, men derimod skal der findes et tempo, som man kan holde kontinuerligt hele passet igennem. Det gælder altså ikke om at bruge alt ens energi. Tempoløb er derudover et træningsform, hvor du veksler imellem dine hastigheder. På den måde bliver det heller ikke så monotont, som hvis du skal ud og løbe en time i samme tempo. Med tempoløbet sker der noget nyt undervejs og det gør man som løber skal være opmærksom på tempoet.

Miiego MiiRHYTM høretelefoner

Hvorfor tempotræning?

Fordi du med tempoløb træner det tempo, som du tænker at løbe fx dit halvmaraton i. Derudover får du både mentalt og fysisk øvet det med at holde et højere tempo over længere tid. Så det er altså en god træning og øvelse inden du skal til selve løbet.

Og som du nok allerede har gættet, så adskiller tempoløb sig fra intervaller, som er kortere, hvorimod tempoløb er mere kontinuerligt løb over en længere distance. Derudover får du en god veksling mellem dit jog tempo og det tempo som du gerne vil løbe dit halvmaraton i. På sigt er tempoløb med til at gøre, at dit tempo/pace stiger over længere distancer. Udover tempoløb er med til at øve dit race pace, så er det også godt at have noget afveksling i din træning. Kroppen vænner sig hurtigt til belastningen, hvis du hele tiden laver det samme og det kan også gøre noget ved motivationen. Så derfor vil jeg altid anbefale, at du varierer dine pas fra roligt løb i pacezone 2, kortere intervaller, progressive turer, længere intervaller og tempoløb. Variation er nøglen indenfor løb.

Et tempoløb kan se således ud:

15 min opvarmning/jog – roligt tempo

2x 20 min i dit halvmaraton pace ( det tempo du gerne vil løbe det i) + 5 mins roligt joggetempo imellem.

10 min afjog/roligt løb.

Du skal stadig kunne sige nogle korte sætninger/ord i dit tempopace og din puls være omkring 75-80% af dit max.

ELLER

15 min opvarmning inklusiv 3 strides af 30 sek.

2 x 10 min i dit halvmaraton pace (det tempo du gerne vil løbe det i) + 5 mins roligt jog imellem.

10 min afjog/roligt løb.

ELLER

Ud og hjem tur.

Du løber 32 min ud og 28 min hjem. Det betyder, at du skal starte roligere ud og kunne øge din hastighed progressivt. Dermed at du når at komme hjem til startstedet, men med 4 min mindre at gøre det i. Det kræver du skal øge din hastighed progressivt hjem ad.

God løbetur 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...