Tips og tricks til løb

I dag vil jeg pointline nogle af de tips og tricks, som jeg synes er nogle af de vigtigste i forhold til løb. Noget er ting som jeg gerne selv ville have vidst, da jeg begyndte med at løbe. Måske du kan blive lidt klogere på løb ved at læse med. Hvem ved? Giv det gerne et “læs”/skud 🙂

  1. Husk at skift dine løbesko ud, når de har løbet deres kilometer. Afhængig af hvilken sko du har købt dig, så har de en levetid på 600-900km. Hvis du løber i udtrådte løbesko stiger chancen for skader i og stødabsoberingen ikke længere er lidt så god.
  2. Husk din restitution – for meget løb nedbryder kroppen i stedet. Hvile er vigtig. Læs eventuelt mere om restitution her.
  3. Start altid dit løb med let løb (eller rask gang, hvis du er nybegynder) og husk nedkøling.
  4. Lav en træningsplan og sæt dig nogle mål. Dedikér dig selv til planen. Struktur på træningen er alfa omega.
  5. Er du et konkurrencemenneske, så meld dig til nogle løb ude i fremtiden, så du har noget der forpligter
  6. Der er ikke noget der hedder dårligt vejr – på med varmt tøj og ud.
  7. Det er okay at springe en træning over, hvis kroppen ikke er der til det. Mærk efter og vær nu kritisk overfor om kroppen er træt eller om du bare har lyst til at skippe en træning fordi du ikke gider.
  8. Øg aldrig både distance og tempo.
  9. Husk at drik og spis ordentligt. For lidt mad giver dårlig energi og nedsætter din præstationsevne. Det samme gør sig gældende med væske. Husk væsken også.
  10. Du bliver god til det, som du træner. Så træn løb, hvis du vil blive god til det. Hard work pays off 🙂
  11. Varierer din træning. Samme rute og samme tempo dag ud og dag ind kan blive kedeligt. Hvis du gerne vil forbedre dig nytter det ikke noget, at du gør det samme hver evig eneste gang.
  12. 80 % af din træning skal være roligt løb. De resterende 20 % skal være tempo eller intervaller.
  13. Start langsomt ud som ny løber. Det kan godt være, at din kondition kan klare mere, men dine led og sener har brug for at starte langsomt op og vænne sig til belastningen. Det gælder også, hvis du har holdt pause i over to måneder.
  14. Tænk på dine skridt – mindre skridt, jo mindre belaster du kroppen.
  15. Bakketræning er fantastisk! Hårdt, men godt. Det sætter farten ned og det belaster dine ben mindre.
  16. Styrketræning er fantastisk til at holde din krop stærk ved siden af løb.
  17. Pandelamper er faktisk en ting. Og de er yderst brugbare om vinteren i Danmark.
  18. Tænk over dit tøj og klæd dig efter at temperaturen var 5 grader højere end den egentlig er.
  19. Husk at brug dine arme – placeringen af dine arme kan have stor betydning for, hvilken energi du bruger i løb.
  20. Spænder du i dine hænder imens du løber? Tænk over til næste løbetur om du fx knytter dine hænder og mærker efter, om du kan mærke at du kommer til at spænde i hele underarmen også
  21. Træn din core – hvis vi ikke spænder op i coren under løb, og har en stærk core, så kan vi så nemt falde sammen under løb. Særligt når man bliver træt. En god kropsholdning er altid godt.
  22. Træner du op imod de lange distancer, så sørg for at have en god base. Der skal bygges lange rolige kilometer på.
  23. En løbeapp eller GPS ur er at anbefale, hvis du gerne vil have nogle facts på din træning og følge med i udviklingen.

Der er mange flere gode råd, men for ikke at vælte dig helt bagover, så stopper vi for i dag med gode råd og tips. Tak for at du læste med 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...