Sådan planlæger du din træningsuge

En guide og nogle tips til at få træningen passet ind i din dagligdag, som måske ellers kan være hektisk

Jeg ved ikke hvor mange gange, jeg har hørt folk sige, at ikke har tid til træning i deres dagligdag. Derudover har jeg også ofte fået den der med” Jeg ville ønske, at jeg havde det samme overskud som dig” eller “Hvis jeg bare havde den samme tid som dig til træning”. Og lad os lige stå en ting helt fast. Jeg har ikke mere tid i døgnet end dig. Det handler om prioriteringer. Jeg vælger at prioritere min træning. Den er vigtig for mig. Det kan godt være et puslespil nogle gange, men jeg står hellere op kl. 5.30 om morgenen og får klaret træningen end jeg sover den time længere. Træning giver mig overskud og energi, så jeg starter gerne dagen på den måde.

Sæt træningen ind i din kalender

Et tip er at sætte tid af til din træning. Kig på din kalender. Er der et hul i den? Kunne den tid gå med træning? Som jeg ser det, så er træning en investering i dig selv. Hvis du normalvis ikke træner og skal til og starte op og har svært ved at finde tiden så start med 1-2 træninger om ugen. Det kan også noget! Husk at være realistisk, når du sætter kryds i kalenderen. Ofte er det ikke kun selve træningen der tager tid, men også transporten og bad efterfølgende. Så hvis træningen tager en time, så husk at sæt tiden af til transport og bad også. Ellers kan det hurtig blive stressende og ikke blive en god oplevelse. I min optik er det bedre, at du har to træninger om ugen, hvor der er tid til det end at presse tre træninger ind, hvor du så ender med at stresse over det. Og personligt startede jeg heller ikke ud med 6 træningsdage om ugen – det var en langsom optrapning, som nærmest bare skete automatisk.

Hvis du har børn og de skal køres til sport, så kunne du fx også passende bruge ventetiden på dig selv. Tage løbeskoene med og løb imens, eller tag cyklen med og så kan I tage hjem sammen bagefter. På den måde tager du ikke tid ud af din kalender på samme måde.

Hvornår skal du så placere træningen?

Det ene tidspunkt er ikke mere rigtigt, end det andet. Du skal træne præcis på det tidspunkt, der fungerer bedst for dig. Jeg gætter på, at de fleste arbejder fast fra 8-16 og jeg ville selv lægge træningen således at den enten ligger lige før eller efter. Det er de færreste (inklusiv mig selv), der kan kommer afsted til træning, hvis man lige har været hjemme og vende på sofaen. Træningen kan være, at du tager direkte i fitness og tager en hold time eller starter morgen på hold. Ellers kan du løbe til og fra arbejde. På den måde sparer du både transporttiden og får trænet samtidig. Samtidig kan du få nogle ret lækre løbetasker, som gør at du kan have skiftetøj og madpakken med på farten. Jeg har selv en fra Salomon som fungerer upåklageligt.

Det er stadig svært at komme afsted på trods af planlægning

Har du overvejet om du dyrker den “rigtige” sport for dig? Jeg ville fx selv have svært ved at motivere mig selv til, at skulle afsted til fodbold eller håndbold. Ganske enkelt fordi jeg er røv dårlig til boldspil og det siger mig ikke noget. jeg elsker at styrketræne, cykle og løbe og glæder mig ofte til at komme i gang. Særligt de dage hvor jeg har en hviledag. Der kan jeg gå og helt glæde mig til at komme ud dagen efter. Det mentale spiller også en stor rolle i forhold til at være aktiv. Man skal ville det og det er helt okay hvis løb ikke lige er din ting. Gudskelov er der så mange andre sportsgrene og vi behøver jo ikke alle lave præcis det samme. Find ud af hvad der gør dig glad.

At få træningen sat ind i din kalender og få den prioriteret kan i mange tilfælde være med til at gøre det nemmere rent faktisk at komme afsted. På den måde bliver træningen også langsomt implementeret i din hverdag og kalender. Og det er helt okay, hvis det ikke er let i starten. Forandringer, også de positive, tager tid og man skal lige vænne sig til det. Det er helt okay.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...