Kosttilskud og ernæring

Hvilket kosttilskud bruger jeg selv og hvordan spiser jeg i forhold til at kunne opretholde mit energi niveau dagen igennem? Det vil jeg i dag komme ind på og forklare lidt om hvorfor jeg gør brug af de forskellige kosttilskud.

Lad os starte med hvilket kosttilskud jeg benytter mig af og hvorfor. Jeg har både mit faste sortiment og noget jeg gør brug af ved behov. Derudover bruger jeg ikke et bestemt mærke. Jeg har linket til, hvilke kosttilskud jeg selv bruger, så i kan se det ved at klikke på fx “Magnesium “. Det er ikke fordi jeg mener noget er bedre end andet, men jeg har bare erfaret, hvad der fungerer godt for mig og så er det det jeg går med.

Fast kosttilskud jeg tager hele året rundt

  1. Omega 3-6-9 – bidrager til normal hjerne og hjerte funktion. Derudover skulle de samtidig have en gavnlig effekt på led og virke positivt på ens blodtryk. Jeg spiser ikke nok fisk til dagligt og for at være sikker på jeg får min omega 3-6-9, så tager jeg gennem kosttilskud.
  2. D-vitamin – dem tager jeg egentlig hele året rundt, da jeg er en kontormus til dagligt og derfor også opholder mig meget indenfor.
  3. Skin care collagen – det er egentlig udelukkende til min hud og for at bibeholde collagen i huden.
  4. Silica extra – dem bruger jeg som multivitaminer og som tilskud til mine negle og hår.
  5. Magnesium – dem bruger jeg for at være sikker på at få dækket mit magnesiumbehov. I og med jeg løber og cykler en del, så sveder jeg også en del magnesium ud (salt + vand). Hvis man først kommer i magnesium underskud kan det have en negativ indvirkning på træningen. Fun fact så er der magnesium i Nutella, mandler, harvegryn og kikærter.

Hvad jeg bruger efter behov og lyst

  1. Koffein – de dage hvor jeg lige mangler lidt ekstra energi og et skub i måsen så tager jeg en koffein pille 🙂
  2. Carborace – det bruger jeg ofte. Ofte til mine lange træningspas, hvor jeg helst ikke spiser imens, men i stedet drikker mine kalorier. Det er lettere at have med på cyklen og jeg er ikke fan af gels. Jeg bruger det også om morgenen til svøm, så jeg ikke behøver spise morgenmad inden.
  3. Hydrotabs – dem bruger jeg ofte. De smager SÅ godt og samtidig er de fyldte med mineraler og vitaminer. Man kan have et rør med sig overalt og lige putte i vandet. Super nemt og praktisk.
  4. VAND! Masser af vand i løbet af dagen så jeg hele tiden er hyderet.
  5. Saltkapsler – de er faktisk nye i mit sortiment og dem har jeg fået anbefalet, så nu skal de afprøves og så må jeg se hvilken virkning de har. Salt kommer jeg i hvert fald til at få brug for til min halve Ironman og hele Ironman.

Svært ved at huske at tage kosttilskud?

Jeg inddeler mine tilskud i små rum til 5 dage af gangen, så jeg let bare kan tage dem hver dag. Du kan købe æskerne mange steder bl.a. på apoteket eller på bodyman.dk. Du kan få æskerne fra 5 til 7 dage. Personligt har jeg bare to æsker med plads til 5 dage og så fylder jeg dem op hver 10 dag. Det fungerer meget godt til dagligt og også når man skal være væk hjemmefra.

Men hvad vil du så anbefale jeg tager?

Hvis du spiser en varieret kost burde du få dækket de mest basale af dine vitamin behov, men hvis du ligesom mig, har svært ved hver evig eneste dag at få spist helt konkret så kan kosttilskud være godt. Hvis man står og mangler vitaminer har det en indflydelse på kroppen og hvad du kan præstere.

Det jeg som sportsudøver vil anbefale er: d-vitamin, magnesium, fiskeolie og multivitamin. Silica og collegaen tilskud er den mere feminine side af mig der har brug for det (indsæt smiley der griner her) 🙂 En anden ting, du skal være opmærksom på (særligt som kvinde), er dit jern forbrug. Personligt bruger jeg rødbedekrystaller til bl.a. at få dækket mit jernbehov. De har en hel række andre fordele, men det kommer jeg ind på i et nyt indlæg.

Snacks:

Energibar fra Purepower- jeg er stor tilhænger af de her barer. Råvarerne er gode og konsistens lækker og blød. Dem bruger jeg ofte som et mellemmåltid eller inden træning. Jeg har brugt dem det sidste års tid og er endnu ikke blevet træt af dem. De er fantastiske om morgenen, hvis du fx har et løbepas og ikke har lyst til at have en masse mad i maven, men samtidig har brug for noget energi. Så kan du spise morgenmaden, når du kommer hjem fra løbeturen.

Hvilke grundprincipper følger jeg i forhold til ernæring?

I min verden er intet forbudt. Jeg har selv prøvet diverse kurer og det fungerer bare ikke i den lange bane for mig. Intuitiv spisning er i min optik det bedste og det der fungerer for mig. Det er som med træning, at lytte efter kroppen. Er jeg mæt nu? Er jeg bare lækker sulten eller har jeg brug for mad nu? Derudover går jeg efter aldrig at tømme mine energidepoter helt, men løbende fylde dem op. Det gør jeg ved at spise 6 gange i løbet af dagen. 3 hovedmåltider og 3 mellemåltider. Mellemmåltiderne kan det være frugt, andre gange en bolle med pålægschokolade, en energibar, vandmelon eller hvad der nu passer ind.

Kulhydrater er en stor del af min kost, da det også er kroppens primære energikilde. De nordiske næringsstofanbefalinger anbefaler, at 45-60% af den samlede mængde energi vi spiser i løbet af en dag bør komme fra kulhydrat. Hvilket vil sige over halvdelen af vores energiindtag. Kulhydrater er mange ting – frugt, grøntsager, brød, kartofler, sodavand, slik, småkager etc. Personligt forsøger jeg at få så mange fibre ind gennem frugt og grøntsager som muligt. Mit fuldkorns behov får jeg gennem fuldkornsprodukter som fx grov pasta og rugbrød. For mig handler det hele om balance. Hvis jeg primært byggede mine kulhydrater op omkring sodavand og slik, så havde jeg ikke overskuddet til at give den gas til min træning. Grøntsager fylder gerne 50-70 % af min tallerkenen og det er ganske enkelt også, fordi jeg elsker grønt og jeg føler det bidrager med noget godt til min krop. Bland-selv-slik bidrager til noget godt mentalt for mig – jeg elsker surt slik. Det er min lille treat 🙂

Igen så handler det om balance og at der kan være plads til det hele i en varieret kost. Vi lever kun en gang og det ville da være sørgeligt at forbyde sig selv at spise noget, hvis man virkelig gerne vil have det. Et tip er at skære ned for mængderne i stedet.

Jeg håber, at du kunne bruge dagens indlæg til noget 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...