Ferie, træning og forventninger

Ferie, mindre træning og måske lidt ekstra kalorier indenbords?

I dag skal det handle om det at holde ferie, kost og træning. Tre ord som jeg selv har haft svært ved at balancere mellem gennem tiden. Det har også givet anledning til, at jeg har “dunket” mig selv oven i hovedet over min manglende disciplin. Jeg har følt mig dum, doven og useriøst og bildt mig selv ind at mindre træning og flere kalorier bare ikke var okay. Samtidig har jeg givet den fuld gas, når jeg så er vendt tilbage til hverdagen igen. Måske mere gas end jeg gjorde inden ferien. Jeg kan ikke anbefale det. Hvis du er nysgerrig på at høre mere om ovenstående, så læs med.

Er det okay at træne mindre eller slet ikke, fordi man har ferie?

Selvfølgelig er det okay at træne mindre eller slet ikke under ferie! Det er mere end okay. Faktisk kan et afbræk fra hverdagen både give et godt boost både fysisk men også mentalt. Det kan være med til at gøre, at du lige får den ekstra motivation der skal til og et ekstra skud energi bagi. Samtidig kan man få lov til at mærke efter. Mærke hvor meget træningen og ens faste rammer egentlig betyder. Det er som regel, når vi kommer væk fra vores faste rammer at vi indser, hvor meget man egentlig sætter pris på dem. Og det skal man altså ikke negligere betydningen af.

Desuden mister du hverken form eller “gains” på et par uger. Din form tager ingen skade af mindre træning i en kort periode. Så nyd det i stedet for at bekymre dig om manglende træning. Giv dig selv lov til at nyde det. Træning skal ikke være en stress faktor. Træning skal være noget du gør, fordi du gerne vil. Hvis tiden er der så løb en tur, lav en workout med ungerne eller dem du er på ferie med. Træning behøver ikke tage flere timer. Lidt er også godt. Livet er ikke kun træning og det skal give mening og passe ind i dit liv og dine rammer.

Personligt kunne jeg ikke forestille mig en ferie uden bevægelse. Jeg er ikke god til at ligge stille på en liggestol i længere tid af gangen. Jeg behøver bestemt ikke et fitnesscenter i nærheden. Jeg kan faktisk godt lide den afveksling der er på ferien og at man kan træne noget andet end man plejer. Eller i det mindste på en anden måde. Sidste år i Italien havde jeg en lille højtaler med, svømmebriller, løbesko og et sjippetov. Sjov kombi i øvrigt, men det var mere end rigeligt til en uge i Italien. Jeg var afsted med familien i et hus langt ude på landet i Toscana og havde de mest fantastiske veje at løbe på. Dejligt kuperet område og tilmed en pool. Whats not to like? Min niece og nevø synes i øvrigt det var skægt at lege med og lavede deres egne burpees og squats. Det var så kært at se på. Jeg tænker, at jeg laver et indlæg med ideer til nogle forskellige workouts, som du sagtens kan lave med ungerne også.

Forsøg på v-ups

Ekstra kalorier og lidt ekstra snacks

Ferie er ofte lig med lidt ekstra god mad, snacks og drinks. Vi danskere elsker jo generelt at hygge os og ofte er der en sammenhæng mellem det at hygge sig og mad. Og ja ofte tager man lige lidt på vægtmæssigt i sin ferie, men ingen grund til panik eller stress af den grund. Det kan da være dybt deprimerende at stå op på vægten efter en uges ferie med lidt for meget god mad og drikkelse. Så mit råd er faktisk at lade vægt være vægt. S… hul i den vægt og det tal. Du er mere end et enkelt lille bitte tal. Personligt har det tidligere givet mig dårlig samvittighed og en “ked af det” følelse at se min vægt var steget. Og det er følelser som slet ikke var nødvendige. Som i slet ikke!

Jeg havde jo nydt ferien og det jeg havde indtaget og igen.. et par kilo her eller der. Min erfaring er at de kilo hurtigt ryger igen, når du kommer tilbage til dine vaner og rutiner igen. Det er ikke hvad du spiser på en enkelt uge, der gør udfaldet for din kropsform eller vægt. Det er tværtimod alt det du gør, imellem ferierne som betyder noget.

Tid til at tanne og nyde udsigten

Personligt synes jeg, at man skal kunne mærke forskel på hverdag og ferie. Før i tiden har jeg haft svært ved at slappe af i det, svært ved at acceptere mindre motion og mere kalorieholdigt mad, men nu kan jeg være i det mentalt på en god måde. Jeg har accepteret det og sluttet fred med det kan man sige. Og hvilken ro det ikke har givet. Jeg er langt mere tilstede mentalt og nyder ferien endnu mere. Bevares det er jo heller ikke fordi, at jeg smider alle mine vaner og rutiner ud af døren på en ferie, men en ekstra is og slik bliver det altid til. Min erfaring siger mig, at det er spild af tid at bruge så meget tid på at tænke over ens kost, motion og have dårlig samvittighed på en ferie. Du skal nok komme back on track igen – hurtigere end du selv tror.

Opstart af træning efter ferie

Mit eneste og bedste råd er: start stille og roligt op igen. Rom blev ikke bygget på en dag og vi gider ikke have skader, fordi vi lægger for hårdt ud. Din krop skal lige vænne sig til træningsmængden igen og kunne følge med. Find en god rytme og arbejde efter en plan og mærk efter i kroppen. Jeg lover dig for, at din form ikke er mistet pga. lidt ferie. Det er faktisk utroligt, hvor lidt der skal til for at opretholde ens form.

Så nyd din ferie når du har den, tilpas din træning og kost så det er noget du kan være i mentalt.

Det var bare det… for denne gang. Hold øje med næste indlæg, hvor jeg laver nogle bud på træning med udelukkende med kropsvægt.

1 Kommentar on “Ferie, træning og forventninger

  1. Super fint skrevet blogindlæg endnu engang, elsker personligt at følge med her på bloggen 👏🏻🙏🏻

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...