Hvilken cykel skal jeg vælge?

Nybegynder og den første cykel

Der kan være så mange spørgsmål i ens hoved, når man står og skal vælge sin første cykel. Skal den have skivebremser? Skal den have mekaniske gear eller elektroniske gear? Skal det være en MTB (mountainbike), gravel? racercykel eller TT cykel (triatlon cykel)? Og skal den være brugt eller ny? Hvilket mærke er bedst?

Det kan praktisk talt være en jungle at skulle vælge sin første cykel. Jeg brugte også selv en rum tid på at vælge min seneste cykel som er en triatloncykel, Canyon Speedmax CF 8.0 Di2. Det tog mig faktisk meget længere tid at finde min “rigtige” racecykel end det gjorde med det blå lyn. Mit krav var det skulle være en cykel, som jeg kunne se mig selv have i en længere periode, en som så hurtig ud (cyklen er jo aldrig hurtigere end vedkommende der sidder på den) og som kunne bruges til races. Jeg ville derudover gerne have en ny cykel denne gang – have æren af dens første tur på vejen og bare mærke en helt ny cykel under sig. Min helt egen nye cykel.

Hvilket cykelmærke er bedst?

Personligt så har jeg forelsket mig i flere cykler fra både Canyon og TREK. Holly Lawrence, som er en pro triatlet fra USA, cykler på en overdrevet lækker tri cykel fra TREK. En blå en faktisk – præcis som mit blå lyn.. Nu vel, hendes har en del opgraderinger sammenlignet med min ældre sag. Men de er da begge blå og fra TREK. Udover at have en tri cykel fra TREK, så er hendes racer også fra TREK. Jeg er en anelse misundelig på hendes samling. Jeg elsker virkelig kvaliteten af TREKS cykler, men prisen er også derefter. Du får kvalitet, men betaler altså også prisen. Det må man også lige gøre op med sig selv inden – hvilket prisleje man ligger i.

Canyon har jeg aldrig selv prøvet, før jeg fik min egen. Der er ikke nogen forhandlere af Canyon i Danmark. Du køber direkte fra deres lager og dermed sparer man også mellemmanden. Lidt ærgerligt hvis man gerne vil prøve cyklen inden man køber. Det er jo trods alt en del penge, som man lægger i en helt ny cykel. MEN! Hvis du ikke allerede vidste det, så kan du faktisk prøve nogle af de nye Canyon modeller på udvalgte lørdage i deres showroom i Farum og Randers. Jeg var selv oppe og se på nogle af cyklerne og mærke dem inden jeg købte min egen. Jeg forelskede mig i en af deres racere også, ej den var lækker. Jeg blev helt forelsket i den og overvejede et kort sekund, om den skulle med mig hjem fremfor en ny tri cykel. Men kun et kort sekund.

Konklusionen blev at den må jeg spare op til i stedet. Så forhåbentlig har jeg på et tidspunkt både en tri cykel og en racer fra Canyon. Hvis jeg skal komme med en anbefaling til nogle af de cykelmærker du kan komme på, så vil jeg klart anbefale: TREK, Canyon, BMC og Argon-18. Det er her fra jeg selv har kigget på cykler. Det virker i min optik, som at der er her du får meget kvalitet for pengene. Jeg er ikke cykelekspert, som i slet ikke, men efter min egen timevis lange research, så er det de ovenstående mærker jeg selv ville gå efter. Men der er rigtig mange andre lækre cykel mærker som fx Giant, specialized, s-works, bianchi, cervelo. Cykelexperten i Vanløse har en et stort udvalg indenfor BMC og specialized og generelt har de næsten alt hvad du skal bruge for at komme ud på landevejen.

Føl efter hvad der er det rigtige for dig og brug mine råd, hvis du føler for det og hvis ikke så kast dem ud til højre.

Racer, MTB, Gravel eller TT?

Først og fremmest skal du gøre op med dig selv hvad du skal bruge cyklen til. Har du tænkt dig at deltage i et triatlon stævne på et tidspunkt? Har du tænkt dig primært at cykle i grupper? Alene? Hvis du elsker de lange ture i en gruppe, hvor man ligger på hjul (med max en meter op til bagdækket på den forankørende), så vil jeg anbefale en racer. Ganske enkelt fordi du umuligt kan lægge dig ned i bøjlerne i en gruppe. Du skal kunne reagere hurtigt og have hænderne ved bremserne hele tiden og det kan du ikke, hvis du ligger i bøjlerne. Hvis du skal ud på længere turer selv, eller med en ved siden af dig, kan det være rart at kunne ligge ned i bøjlerne. Og i øvrigt også en vigtig ting at kunne ligge i bøjlerne til et triatlon stævne og øve det inden, så det ikke er en ny ting til selve racet.
Måske du tænker hvorfor du skal ligge i bøjlerne og hvad fordelene herved er? Kort sagt så giver det store aerodynamiske fordele at ligger tri bøjlerne. Når man sidder oprejst på en landevejscykel skubber man en masse luft foran én og hvis man i stedet ligger ned dirigeres vinden henover ryggen og glider således lettere henover dig og du sparer en del energi på den måde. Det gør ikke så meget, når du er i en gruppe fordi så skiftes man til at trække og lægge på hjul. Men til et triatlon stævne er du on your own og så kan der altså være nogle watt at spare ved at være mere aerodynamisk.

Du kan også altid eftermontere tri bøjler på din racer, hvis det er. En billig og alternativ løsning, hvis man allerede har en racer i forvejen og ikke vil ud og investere i en triatlon cykel, men samtidig vil have de samme aerodynamiske fordele til et triatlon stævne. En gravel cykel er fantastisk, hvis du gerne vil køre ude hele året rundt. Sådan en må jeg eje på et tidspunkt også. Hvis du ikke har i sinde at cykle ude og i ”dårligt” vejr, så kan du sagtens klare dig med en racer fx. MTB har jeg ikke rigtig forstand på, da jeg ikke har lyst til at cykle i skoven eller på ”spor”. Jeg har det fint med at det går ligeud og med nogle sving på vejen. Det er nok for mig.

Skivebremser eller ej?

Min racer, timemachine fra BMC, har skivebremserne hvorimod begge mine TT´er har almindelige fælgbremserne. Skivebremserne har nogle fordele ved, at de bremser hårdere og du er ikke afhængig af vejret. Skivebremser præsetere lige så godt i regnvejr som i tørvejr. Fælgbremser derimod er ikke lige så effektive på drivvåde fælge. Ved skivebremserne har du også plads til bredere hjul og dæk. Men om du har brug for, det må du gøre op med dig selv. Jeg kører selv med 25 mm og 28 mm. Jeg valgte at købe min speedmax med fælgbremser, da det er en cykel jeg vil bruge til race. Det kostede ekstra med skivebremser og da jeg til races forhåbentlig ikke skal lægge og bremse, så blev valget altså almindelige fælgbremser.

Ny eller brugt cykel?

Jeg købte selv en brugt cykel som min første. Og det var egentligt et bevidst valg. Det måtte gerne være en cykel, hvor jeg kunne lære at cykle. En cykel som jeg ikke var bange for, fik en ridse eller skramme. Samtidig måtte det gerne være en cykel, som kunne være med til at afklare om cykling egentlig var mig. Der er alligevel en del forskel på at bruge 32.000kr eller 5.000kr på en cykel. Det du skal være opmærksom på ved brugte cykler på nettet er, at du endelig ikke må lade dig snyde af ”nyprisen”. Mange skriver at cyklen kostede x antal kroner fra ny og derfor er en fair pris x antal kroner. Mange gange kan man købe cykler på sale. Fx har vi i tri klubben også en aftale med en cykelforhandler, hvor vi får 20% på cyklerne. Så kan det godt være cyklen koster 35.000kr fra ny, men det har vedkommende ikke givet. De fleste vil jo gerne tjene penge på deres cykler, hvilket også er helt fair. Du skal blot bare opmærksom på det synes jeg. Vær kritisk og prøvekør for gudsskyld cyklen inden du køber. Kig cyklen grundig igennem og tag gerne en med under armen, som har forstand på cykler – særligt hvis du er helt nybegynder og har ikke har den store forstand på cykler selv. Fordelene ved en ny cykel er selvfølgelig også at den er helt ny. Den har ikke nogle skrammer og ridser og har ikke været udsat for nogle styrt. Samtidig ved du præcis hvor mange kilometer den har kørt, nemlig 0. Dog er der også noget smukt ved en brugt cykel – ærligt tror jeg ikke, at jeg kommer af med det blå lyn igen. Den er ligesom en del af lejligheden nu og vi har praktisk talt sovet sammen i over et år. Eller altså den har stået i soveværelset og været det sidste jeg kiggede på inden jeg sov og det første, da jeg stod op. Ikke et dårligt syn – jeg klager ikke.

Hvilken størrelse skal jeg have?

Du skal måle din skridtlængde som det første. Mål fra skridtet og ned med strakt ben og gange det med 0,66 og vupti så har du din skridtlængde. De fleste cykelmærker har en ”size guide” på deres hjemmesider, som jeg ville kigge efter. Hvis du ligger imellem to størrelser, så vil jeg anbefale dig at tage den mindste, da det er lettere at gøre en lille cykel større end det er at gøre en stor cykel lille.

Carbon eller alu?

Hvad skal man vælge her? Jeg har personligt både cykler i aluminium og carbon. Carbonrammen dæmper vibrationerne fra vejen og er også lettere end aluminium rent kilo mæssigt. Aluminium er mindre stiv i det end carbon (og mere hårdfør), men komforten på min carbon cykel er bare bedre på de lange turer. Så overvej hvad du skal bruge cyklen til også. Døjer du fx med ryggen eller andre skavanker kan det måske godt betale sig at give de ekstra penge for carbon.

Di2 eller mekaniske gear?

Di2 står for elektroniske gear. Jeg har både en tri cykel med Di2 gear og en med mekaniske og der er da nogle klare fordele ved de elektroniske. Ved de elektroniske gear er det bare at trykke let på en knap og så kommer der en lyd ”bzzzzt” og så er der skiftet. Easy peasy. Lettere bliver det simpelthen ikke. Det er lidt som automatiske gear i en bil. Samtidig er det svært at lave et forkert skift med Di2, modsat mekaniske gear, hvor du lettere kan komme til det. Som nybegynder vil jeg næsten sige at de elektroniske gear er lettere. Ulempen er at du skal huske at lade dine gear op. Kan man overhovedet sige det? Nå men jeg håber, at I fangede min pointe alligevel. Strøm skal de i hvert fald have. Jeg prøvede at cykle på min Speedmax første gang uden de var opladet – gæt selv hvordan det gik. Mig padlende rundt i noget der lignede 1 gear.
Samtidig ser Di2 gear også bare lidt mere lækkert ud rent æstetisk. Men det er jo bare en lille ting. Mekaniske gear kan også noget – bestemt. Det kan fx være meget lettere at fikse dem, hvis uheldet er ude. Der er det en anelse mere kompliceret med elektroniske gear. Men altså.. uanset hvad ville jeg skulle til en cykel fikser, cykelmekaniker. Jeg har zero cykel fikser skills, når det kommer til sådan noget. Så jeg har fundet mig en god cykel fikser ved Endurance sport på Frederiksberg, som rent faktisk har forstand på triatlon cykler.

Hvad er ellers vigtigt?

Der er forskellige prisklasser indenfor det udstyr der er på din cykel. Udstyr kan være kranksættet, geargruppen, bremser. Her taler vi oftest om Shimano eller SRAM, som er to forskellige mærker, som man kan vælge imellem. De kommer i forskellige prisklasser. Fx i forhold til geargruppen er der Shimano Claris, som er den billigste, og så er der Shimani Dura-Ace Di2 som er den dyreste. Jeg foretrækker selv Shimano, men undersøg gerne selv hvad du går efter. Og hvis du går efter Shimano, så synes jeg du også minimum skal gå efter Shimano 105 geargruppe.

Det var en ultra kort guide til at købe din første cykel. Jeg er stadig selv ny indenfor cykelsporten og niveauet er derfor også ud fra, hvad min egen erfaring tillader mig at videregive på nuværende tidspunkt.

Det var bare det… for denne gang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Please reload

Vent venligst...